Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Halételek és az Omega 3 fontossága

Halételek és az Omega 3 fontossága
Milyen halat egyek?

Azt tudjuk, hogy az omega-3 zsírsavak fogyasztása jó hatással van az immunrendszerre, széppé varázsolja bőrünket, véd a szív és érrendszeri betegségektől.

Legfontosabb természetes forrásai a tengeri halak. Sajnos Magyarországon és egyébként az egész nyugati világban rengetegen szenvednek omega-3 hiányban, anélkül, hogy tudnának róla.

De milyen halat együnk?

Az omega 3-ban gazdagabb, hideg vízi tengeri halak: a lazac, hering, makréla, szardella és a szardínia.

De milyen halat együnk? Nézzük a Tilápiát és a Lazacot.

Tilápia

A tilápia nem csak omega-3 zsírsavat tartalmaz. A tenyésztett tilápia csak kis mennyiségben tartalmaz omega-3 zsírsavakat, és igen nagy mennyiségben vannak benne gyulladást előidéző omega-6 zsírsavak. Az omega-3 és az omega-6 zsírsavak aránya határozza meg azt, hogy az adott étel jó vagy rossz hatással van az egészségre.

Az egészséges omega-6:omega-3 arány kevesebb, mint 4:1. A tenyésztett tilápiában ez az arány a 11:1-et is eléri. Az omega-6 zsírsav, vagyis az arachidonsav gyulladáskeltő hatású.

A probléma csak a tenyésztett tilpáiánál áll fenn, mivel könnyen hizlalható olcsó kukoricával, amelyet a hal arachidonsavakká képes alakítani, amit a testszöveteiben tárol.

Lazac

A népszerű norvég lazac, amely gyakran szerepel a különböző éttermek étlapján, sokszor valójában norvég halfarmokon tenyésztett atlanti-óceáni lazac.

Bár ezen lazacokban is megtalálhatók a jótékony hatású omega-3 zsírsavak, ezeknél jóval nagyobb mennyiségben tartalmaznak gyulladáskeltő omega-6 zsírsavakat.

Ha a származási hely az Atlanti-óceán vagy Norvégia, akkor szinte biztosan tenyésztett lazacról van szó.

Ha csak tenyésztett lazacot tudsz vásárolni, akkor legalább keresd a terméken a Marine Stewardship Council MSC logóját. Ezen független és nonprofit szervezet tanúsítványa a garancia arra, hogy a halgazdaságból vagy akvakultúrából származó hal tenyésztése a fenntarthatósági és környezetvédelmi szempontokat figyelembe véve történik. A Magyarországon is kapható Royal Greenland fagyasztott lazacok például MSC minősítésűek.

A lazacnál két olyan étel létezik, amely még ennél is magasabb koncentrátumban tartalmaz omega-3 zsírsavakat: ezek a dió és a lenmag. Mindkettő kiváló omega-3 forrás, de hosszú távon nem lehet őket a lazachoz hasonlítani, mivel a bennük lévő omega-3 alfa-linolénsav (ALA) formájában jelenik meg, nem EPA vagy DHA formájában, mint a lazacnál.

Ha tengeri lazacot vagy egyéb tengeri halat: szardíniát, heringet, pisztrángot, sügért, osztrigát, kagylót eszel hetente legalább 2-4 alkalommal, optimális védelmet biztosítasz a szervezetednek számos betegséggel szemben.

Nézzünk meg párat:

.Az omega-3 zsírok szabályozzák a vérnyomást mivel megnövelik az érfalak rugalmasságát. Ha sok lazacot vagy tengeri halat eszel, a vérnyomásod csökkenni fog.

A mérhető szív- és érrendszeri védelemhez minimum napi 2 g omega-3-bevitel javasolt ez a 2 gramm érték kb. 10-15 dkg lazacban található meg.

Csökkenti a depressziót és számos mentális probléma például letargia, figyelemhiány, időskori demencia, skizofrénia, Alzheimer-kór káros hatásait.

A bioaktív proteinmolekulák jelenlétét is kimutatták a lazacban, amelyek védelmet nyújtanak az ízületi porcoknak és egyéb szöveteknek.

Javítja az inzulintermelés szabályozását és hatékonyságát, illetve csökkenti az emésztőrendszer gyulladásait.

Ha étrendkiegészítőként halolajat fogyasztasz, mindenképp olyan terméket válassz, amely garantáltan és bizonyítottan mentes mindenféle szennyeződéstől (higany, kadmium, ólom, PCB-k)

Tamás Lilla Certificated Personal Trainer